Drukuj Drukuj

W MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ
Uczniowie klas IVa i IVc w maju wzięli udział w zdalnych zajęciach w Muzeum Sztuki Nowoczesnej nad Wisłą towarzyszących nowej wystawie pt. „Wiek półcienia”. Tematem lekcji była wspólnota międzygatunkowa. Uczestnicy zastanawiali się, czy istnieje metoda porozumiewania się z przyrodą, na przykład ze skałą czy rośliną. Prace współczesnych artystów pokazywały, w jaki sposób człowiek i sztuka wpływają na naturę, a ona na człowieka.

CO WIEMY O KRÓLACH POLSKI?
Lekcja muzealna w Muzeum Narodowym przybliżyła uczniom IVc królów Polski. Uczestnicy zajęć dowiedzieli się, kim w przeszłości był król i jaka była jego rola w państwie. Poznali też legendy i fakty związane z panowaniem polskich władców przedstawionych na muzealnych obrazach.

CZY OWADY TYLKO WADZĄ?
To temat lekcji muzealnej zorganizowanej przez Łazienki Królewskie, w której wzięli udział uczniowie klas IVc i Vb. Spotkanie na zoomie było okazją do poznania świata owadów – siedlisk, które zamieszkują, a także pokarmów, jakimi się żywią. Zdjęcie z lekcji stanowi znak czasów, w których się uczymy.

KRÓLEWSKIE PTAKI
Piątoklasiści z Vb mieli też okazję poznać ptaki żyjące w ogrodach Łazienek Królewskich. Dowiedzieli się, do czego ptakom służą pióra, jakie mają dzioby i które z nich są najlepszymi lotnikami. Nauczyli się rozróżniać gatunki po ubarwieniu i śpiewie. Zajrzeli również w głąb ptasiego jaja. Wykonali doświadczenie: każdy wrzucił surowe jajko do szklanki z wodą. Po chwili zaczęły pojawiać się pęcherzyki powietrza świadczące o tym, że młody kurczaczek zamknięty w skorupce ma tam całkiem dużo tlenu.

O KOMIKSIE HISTORYCZNYM
Z kolei klasa Va wzięła udział w lekcji muzealnej w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się, co to jest komiks historyczny oraz jakich błędów należy unikać przy jego tworzeniu. Przyjrzeli się również pracy twórcy komiksu historycznego.

KUFEREK LEKTUROWY
Uczniowie IVc omawiali na lekcjach języka polskiego „Tajemniczy ogród”. Zadaniem na czas czytania powieści o Mary, Colinie i Dicku było przygotowanie kuferka lekturowego. Należało do niego włożyć przedmioty kojarzące się z treścią książki.

BAŚNIOWE ZAPROSZENIA
Z kolei klasa IVa czytała baśnie. Uczniowie przenieśli się na chwilę na Daleki Wschód. Odwiedzili cesarza Japonii i wysłuchali śpiewu zaprzyjaźnionego z władcą słowika. Zagościli także w królestwie próżnego cesarza, który zapragnął nowych, niezwykłych strojów. Zadaniem czwartoklasistów było przygotowanie zaproszeń na koncert słowika lub na pokaz szat władcy.

NOWE PRZYGODY BOHATERÓW
Klasa IIIa wzięła udział w cyklu zajęć poświęconych polskim legendom, przede wszystkim związanych z Warszawą i Krakowem. Dzieci poznały historię Warszawskiej Syrenki, Złotej Kaczki, Bazyliszka, Smoka Wawelskiego oraz królowej Jadwigi. Postać historycznego smoka połączyła temat legend z baśniami. Uczniowie obejrzeli pierwszy odcinek animowanego filmu o podróżach Baltazara Gąbki. Ich zadaniem było napisanie kolejnych przygód głównych bohaterów. Dzięki fantastycznej wyobraźni naszych dzieci powstały wspaniałe i ciekawe historie.

POKÓJ MARZEŃ
Majowe lekcje matematyki w Vb upłynęły między innymi na obliczeniach pola powierzchni figur płaskich. Chętni uczniowie mieli okazję zaprojektować pokój marzeń. Zadanie polegało na wykonaniu dokładnych pomiarów pokoju, a następnie wyliczeniu, ile materiałów (np. puszek farby, rolek tapety, paczek kleju itp.) będzie potrzeba do realizacji remontu. Należało je również wycenić. Można też było zaplanować zakup elementów dekoracyjnych, takich jak obrazki, firanki czy lampki. Na zdjęciu praca Soni.

GEOMETRIA PRZESTRZENNA
Klasy Vc i Va budowały na matematyce bryły. Geometria przestrzenna okazała się wyjątkowo trudna na ekranie komputera, ale z pomocą przyszedł Paint 3D oraz zdolności manualne uczniów.

GRA ZESPOŁOWA ONLINE
Kiedy jeszcze chodziliśmy do szkoły, klasa Vc przygotowała w swojej sali, na podłodze, wielką szachownicę, która miała być planszą do gry zespołowej. Niestety, kwarantanna pokrzyżowała nam plany. Na szczęście udało się przenieść grę do przestrzeni wirualnej. Zabawa dostarczyła wiele emocji, wymagała współpracy w grupie i pozwoliła na chwilę zapomnieć o trudnościach szkoły on-line.

SZAFECZKA ORTOGRAFICZNA
W maju w mieszkaniach i domach uczniów IIa zagościł kolejny mebel, a mianowicie szafeczka ortograficzna. Zadaniem dzieci było stworzenie miejsca na półce, na komodzie lub w szafie, gdzie w rozmaitych słoiczkach, pudełkach i innych naczyniach, gromadzić będziemy karteczki z wyrazami. Każde naczynie to odrębna zasada. Dotychczas zapełniliśmy szafeczki wyrazami z rz i ż. Przed nami kolejne zasady.

ZDROWY POSIŁEK
Fani gotowania z klas V mieli okazję przygotować zdrowy posiłek. Kulinarne wyzwanie odbyło się na zdalnej lekcji techniki. Kolejni śmiałkowie rejestrowali swoje kulinarne popisy za pomocą zdjęć i filmów w wolnym czasie, jako pracę dodatkową.

JAKIE BARWY MA HISZPAŃSKA FLAGA?
Miłośnicy języka hiszpańskiego i kultury iberyjskiego podjęli się przygotowania prac z motywem flagi hiszpańskiej. Mogły być one wykonane w dowolnej formie, dowolną techniką i z dowolnych materiałów. Gratulujemy pomysłów!

NA ŁĄCE
Klasy pierwsze w maju omawiały tematy związane z łąką oraz z jej mieszkańcami. Dzieci poznały szczegółowo życie motyki, mrówek i pająków. To była fascynująca podróż do mikrokosmosu.

PORADNIK MŁODEGO ZIELARZA
Czy wiecie, że na łące rosną rośliny, które mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie? Glistnik jaskółcze ziele, krwawnik czy bylica piołunu mogą okazać się pomocne w wielu dolegliwościach. By się o tym przekonać, koniecznie zajrzyjcie do Poradnika Młodego Zielarza, który przygotowali przyrodnicy z IIb. To prawdziwa kopalnia wiedzy o roślinach.

KOMPOZYCJE ROŚLINNE
Na przełomie kwietnia i maja klasa IIa poznawała różne środowiska przyrodnicze wiosenną porą. Jednym z zadań uczniów było wykonanie w domu kompozycji roślinnych inspirowanych twórczością włoskiego malarza Giuseppe Arcimboldo, który tworzył swoje prace w XVI wieku na dworach królewskich Pragi, Wiednia i Mediolanu. Komponując dzieła, używał naturalnych elementów roślinnych: kwiatów, warzyw i owoców, wykorzystując ich naturalne piękno, wielość kolorów i kształtów. Młodzi artyści okazali się bardzo pomysłowi.

SPOSOBY OCHRONY PRZYRODY
Uczniowie klas czwartych zbierali natomiast informacje o formach ochrony przyrody w okolicach ich miejsca zamieszkania. Była to okazja do spaceru. Z prac młodzieży powstał mały informator nt. miejsc ciekawych przyrodniczo w Warszawie i okolicach.

WIRTUALNY TEATR
Czy wyobrażacie sobie teatr bez sceny i kurtyny? Teatr bez tradycyjnej widowni? Teatr, który powstaje w domowym zaciszu i tworzy się go online? Okazuje się, że taki wirtualny teatr jest możliwy. Założyły go uczennice klasy Va wraz z wychowawczynią. W trakcie zajęć czytają fragmenty najsłynniejszych dzieł Wiliama Szekspira oraz poznają ich historię. Gratulujemy pomysłu!

DZIEŃ MATKI
26 maja obchodziliśmy Dzień Matki. Klasa IVc świętowała go wyjątkowo uroczyście. Najpierw uczniowie stworzyli bank pomysłów, jak można uprzyjemnić życie bliskim osobom. Na lekcjach polskiego spotkali się z Anetą Todorczuk – aktorką, reżyserką i nauczycielką przyszłych aktorów. Mama Stasia pokazywała młodzieży aktorskie sztuczki i proponowała zabawę z tekstami poetyckimi, które uczniowie wybrali do nauczenia się na pamięć.

Gościem godziny wychowawczej była mama Janka – Joanna Gierak-Onoszko, której książka została nominowana do nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego i do nagrody Nike. Reporterka opowiadała uczniom o projekcie „Nadzieja”, w którym artyści pisarze tworzą wspólną książkę. Cały dochód z jej sprzedaży przeznaczony zostanie dla Domów Pomocy Społecznej szczególnie dotkniętych w czasach epidemii koronawirusa. Klasa poznała historię rejsu „Zjawą”, którą reporterka umieściła w książce.

KAŻDA MAMA JEST CZARODZIEJKĄ!
Klasy pierwsze przy okazji świętowania Dnia Matki omawiały książkę Joanny Papuzińskiej pt. „Moja mama czarodziejka”. Dzieci, z pomocą wychowawczyń, nagrały filmik, w którym każdy opowiedział krótko, dlaczego jego mama jest niezwykła i wyjątkowa. Poza tym pierwszoklasiści zrobili dla swoich mam piękne przymiotnikowe laurki. Sprawiły im tym samym wielką przyjemność.

HOT16CHALLENGE
Podjęliśmy wyzwanie rzucone przez Platerki i w 72 godziny przygotowaliśmy 16-wersowy utwór i teledysk w ramach ogólnopolskiej akcji muzycznej #hot16challenge. Jej celem jest zbiórka pieniędzy na rzecz personelu medycznego walczącego z koronawirusem. Pamiętajcie, że Siepomaga!

OLIMPUS MATEMATYCZNY
18 maja odbyła się ogólnopolska olimpiada matematyczna OLIMPUS (sesja wiosenna). Tym razem, wyjątkowo, została ona przeprowadzona on-line. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem wśród naszych uczniów. Wystartowało w nim aż 32 uczestników z klas czwartych i piątych.  Czekamy na wyniki!