MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
3 grudnia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami. W ramach Projektu EMOCJA rozmawialiśmy o tym, jacy powinniśmy być w stosunku do ludzi, którzy poruszają się na wózku czy cierpią na różne choroby. Doszliśmy do wniosku, że choć wszyscy się różnimy, wspaniale się uzupełniamy. Carmen z klasy IIIa przedstawiła osobę z niepełnosprawnością ruchową jako Superbohaterkę, a Leon z IIb zaapelował, by włączać osoby z niepełnosprawnościami do wspólnej zabawy.
BEDNARSKA AKCJA CHARYTATYWNA
Zgodnie ze szkolną tradycją, w grudniu zorganizowaliśmy Bednarską Akcję Charytatywną. W związku z pandemią i zdalnym nauczaniem, w tym roku wyglądała ona nieco inaczej niż zwykle. Członkowie szkolnego Ministerstwa Spraw Zagranicznych wybrali cztery fundacje potrzebujące wsparcia, a następie przygotowali filmiki prezentujące ich działania. Każda klasa obejrzała prezentacje wspólnie z wychowawcami. Na potrzeby akcji powstała ankieta online, dzięki czemu każdy mógł zagłosować na dwie organizacje – jedną pomagającą dzieciom, a drugą zwierzętom. Najwięcej głosów zdobyły: World Wildlife Fund (68) oraz Fundacja Czerwone Noski (67). Zwracamy się z prośbą do społeczności szkolnej o przekazywanie wsparcia finansowego bezpośrednio wybranym organizacjom.
ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA DLA PODOPIECZNYCH FUNDACJI L’ARCHE
Uczniowie IVc zastanawiali się, co to znaczy być wolontariuszem i jak można zrobić coś dobrego dla innych. Postanowili przygotować świąteczne kartki z życzeniami i wysłać je do podopiecznych fundacji L’Arche zajmującej się osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Każdy z podopiecznych ośrodka otrzymał kartkę z życzeniami. Z pewnością teki prezent wywołał uśmiech na twarzach obdarowanych, a uczniowie przekonali się, że bezinteresowne dawanie może sprawić jeszcze większą radość niż otrzymywanie.
PIERNICZKOWANIE
21 grudnia spotkaliśmy się, by wspólnie pierniczkować. W tym roku klasowe świętowanie odbyło się przed monitorami komputerów. Mimo że byliśmy od siebie oddzieleni, miło spędziliśmy ten wyjątkowy czas. Każda klasa świętowała nieco inaczej. Śpiewaliśmy ulubione kolędy, graliśmy na instrumentach, robiliśmy ozdoby choinkowe, rozwiązywaliśmy świąteczne gry i quizy, ozdabialiśmy pierniczki. W Ib pani Magda stworzyła interaktywną choinkę. Pod każdą ozdobą choinkową ukryte były puzzle ze zdjęciem pierniczków, które zrobili uczniowie. W tym dniu dzieci obdarowały się nawzajem wirtualnymi upominkami: kartami z pięknymi świątecznymi życzeniami, filmikami, obrazkami, które pokazywaliśmy sobie nawzajem.
SUKCESY W KONKURSACH
Z niecierpliwością czekaliśmy na wyniki dwóch ważnych konkursów: Olimpusa matematycznego oraz Ogólnopolskiej Olimpiady Mitologicznej. W obu nasi uczniowie odnieśli sukcesy. Mamy 7 laureatów olimpiady mitologicznej oraz 6 laureatów konkursu matematycznego. Serdecznie gratulujemy!
KTO PRZYNOSI PREZENTY?
7 grudnia w klasie Ib odbyła się lekcja pod tytułem „Kto przynosi prezenty?” Dzieci wybrały się na wirtualną wędrówkę w różne zakątki Europy i dowiedziały się, kto daje świąteczne upominki we Francji, Rosji czy Norwegii. Potem zawędrowały w różne regiony Polski, gdzie Mikołajowi w roznoszeniu prezentów pomagają Gwiazdka, Dzieciątko, Gwiazdor czy Aniołek. Wszystkim wędrówkom towarzyszyły gry i quizy online.
Tego samego dnia uczniowie uczestniczyli w zajęciach w Muzeum Narodowym pt. „Prawdziwa historia świętego Mikołaja”. Uczestnicy dowiedzieli się, gdzie i kiedy żył święty Mikołaj, jakie imiona nosili Trzej Królowie i jak ich przedstawiano w sztuce. Dzieci miały też okazję obejrzeć sceny dotyczące Bożego Narodzenia tworzone przez artystów różnych epok.
LEGENDY WARSZAWSKIE
Bazyliszek, Złota Kaczka, warszawska Syrenka to najpopularniejsi bohaterowie legend, które poznali uczniowie klasy IIIb podczas lekcji online zorganizowanej przez Muzeum Warszawy. Podczas zajęć uczniowie poznali dawne opowieści związane z Warszawą. Po zajęciach dzieci rozmawiały o legendach jako formie literackiej, a następnie wymyśliły i napisały własne legendy. Ich prace okazały się bardzo pomysłowe.
BOHATER/KA RATUJE ŚWIAT!
IIIb wzięła też udział w zajęciach online w Zachęcie, podczas których uczniowie oglądali wystawę „Co dwie sztuki to nie jedna”. Część prac dotyczyła zmieniającego się świata i tego, jak człowiek wpływa na swoje otoczenie. Uczestnicy warsztatów zastanawiali się, czy zawsze jest to wpływ korzystny oraz czy można jakoś zaradzić negatywnym zmianom, również klimatycznym. Pozostałe prace na wystawie pokazują nieistniejące postaci, które zrodziły się w wyobraźni artystów i artystek. Trzecioklasiści również spróbowali stworzyć superbohaterów i superbohaterki – wymyślone postaci mające w sobie moc, która pomoże uratować świat!
O MODZIE W XVIII WIEKU
Klasa IVb na moment przeniosła się do przeszłości, do świata pełnego pudru, falbanek, peruk, wąsów i podgolonych głów. Podczas lekcji online zorganizowanej przez Muzeum Łazienki Królewskie uczniowie dowiedzieli się, co było modne w XVIII wieku i dlaczego niektórzy woleli frak od kontusza. Zajęcia były okazją do tego, by zobaczyć, jak zmieniała się moda, a jednocześnie poglądy i sposób widzenia świata.
WISŁOBADACZE
Czy w Wiśle jest życie? Czy rzeka i miasto mogą funkcjonować razem? Zastanawiali się nad tym młodzi badacze z IVb podczas warsztatów online zorganizowanych przez Fundację Rok Rzeki Wisły. Celem zajęć jest rozwijanie interdyscyplinarnego myślenia o rzece oraz budowanie świadomości ekologicznej. Wiosną uczniowie wezmą udział w kolejnej części zajęć. Tym razem w plenerze, na brzegu rzeki. Poznają budowę naturalnego filtra wodnego i odbędą rejs po Wiśle połączony z opowieścią o tym, skąd bierze się woda w naszych kranach.
W ROLI DESZYFRANTÓW
Czwartoklasiści na lekcji historii zdobywali sprawność „deszyfranta średniowiecznych kronikarzy”. Wydobywali wiadomości od Galla Anonima na temat Zjazdu Gnieźnieńskiego. Świetnie odnaleźli się w śledztwie dotyczącym głównych bohaterów: Ottona III i Bolesława Chrobrego.
MITOLOGICZNE POTWORY
Uczniowie klas Va i Vc, w ramach omawiania lektury „Złodziej pioruna” poznali najbardziej znane mitologiczne potwory. Piątoklasiści z Va opracowali multimedialne prezentacje, a z Vc przygotowywali strony Mitologicznej Encyklopedii Potworów. Powstały opracowania dotyczące Cerbera, Erynii, Minotaura, Echidny, Chimery i Meduzy. Chętni wymyślili własne mitologiczne stwory. Tworzyli również lekturowy świat z klocków lego oraz innych materiałów.
MAKIETY
Na lekcjach polskiego w IVa uczniowie budowali Akademię założoną przez Ambrożego Kleksa. Pomysłów na makiety było bardzo dużo. Materiałem budowlanym bywały klocki, kartony, pudełka. Byli śmiałkowie, którzy postanowili zbudować gmach uczelni w komputerowej grze.Następnie klasa została zaproszona na lekcje online do Akademii pana Kleksa. Z pomocą google erth uczniowie losowali miejsce na ziemi i przesyłali pozdrowienia. Aplikacja http://weavesilk.com pozwoliła na stworzenie wirtualnych kleksów i zabawę rymami.
NA OLIMPIE
Wysoko, w chmurach, mieści się mityczna siedziba bogów – Olimp. W role Zeusa, Hery i innych greckich bogiń i bogów wcielili się dziś uczniowie klasy Va, którzy opowiedzieli o swoich losach. Gratulujemy piątoklasistom kreatywnych kostiumów i ciekawych prezentacji.
PRZEDSTAWIENIE KOPCIUSZEK
Z kolei klasa IIIb, tuż przed Świętami, wystawiła przedstawienie teatralne online pt. „Kopciuszek”. Dzieci mają nadzieję, że wiosną będą mogli wystąpić na prawdziwej scenie.
KAŻDA KSIĄŻKA TO NOWA PRZYGODA!
Wiedzą o tym uczniowie z IVb, którzy podczas lekcji polskiego prezentowali kolegom wybrane przez siebie lektury dodatkowe. Rozmowy o ulubionych książkach wywołały wiele emocji. Podczas zajęć padło tak wiele tytułów, że uczniowie postanowili stworzyć wspólnymi siłami listę polecanych książek. Znalazły się na niej powieści fantastyczne, książki przygodowe, detektywistyczne, obyczajowe, a także popularnonaukowe. Tytuły zostały ułożone w porządku alfabetycznym. Zachęcamy, by skorzystać z rekomendacji, szukając lektur na ferie.
WSPÓLNE CZYTANIE
W piątkowe popołudnie klasa IVa spotyka się na wspólnym czytaniu. Lektura powieści „Słodycze” autorstwa Lavie Tidhar to okazja do zanurzenia w książkowym świecie, a jednocześnie wyciszenia się i odpoczynku.
PLANSZE DO GIER PLANSZOWYCH
W ramach lekcji plastyki online, 4 i 5 klasy miały za zadanie wykonać plansze do własnych gier planszowych. Niektórzy stworzyli nawet własne karty i pionki… jak widać siedzenie w domu nie musi być nudne.