- Bednarska Szkoła Podstawowa - https://kawalerii.edu.pl/www -

Luty

GLOBAL PLAY DAY
5 lutego uczestniczyliśmy w międzynarodowej akcji Global Play Day promującej swobodną zabawę. Tego dnia uczniowie mogli przynieść do szkoły swoje ulubione planszówki i zabawki. Wspólnym grom nie było końca. Niektórzy odnieśli nawet sukcesy w ustawianiu domina w konstrukcje, które potem rozpadły się po dotknięciu zaledwie jednego klocka.

DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu. Uczniowie klas młodszych wzięli udział w warsztatach na temat sprawdzonych źródeł informacji. Klasy starsze uczyły się rozpoznawać fake-newsy. Młodzież aktywnie uczestniczyła w zajęciach pt. „Czarna wołga, czyli jak powstają fake newsy?” poprowadzonych przed edukatorkę z Zakładu im. Ossolineum we Wrocławiu. Była to okazja, by rozprawić się z wieloma mitami i niesprawdzonymi informacjami. klasa Vc spotkała się na lekcji warsztatowej z Joanną Gierak-Onoszko – dziennikarką i reporterką. Mama Janka pomagała uczniom w śledzeniu i rozpoznawaniu fake-newsów. Dzień Bezpiecznego Internetu był też okazją, by przypomnieć sobie, gdzie szukać wsparcia, kiedy spotykamy się z niebezpiecznymi sytuacjami w sieci.

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA GRECKIEGO
9 lutego uczniowie klas młodszych świętowali także Międzynarodowy Dzień Języka Greckiego. Dzieci dowiedziały się, jak często używają go, nawet o tym nie wiedząc. Czy wiedzieliście, że ok 10000 słów polskich ma greckie korzenie?

KARNAWAŁ
Luty był okazją do rozmów o tradycjach karnawałowych w Polsce i na świecie. Uczniowie klas I-III bawili się jak w Wenecji – wszyscy przywdziali maski oraz piękne stroje. Klasy starsze bawiły się na odległość. Czwartoklasiści z IVc założyli karnawałowe stroje oraz maski i zrobili sobie wspólne klasowe zdjęcie. Pożegnaniu karnawału w Vc towarzyszyła różnorodna muzyka – młodzież zorganizowała Klasowy Koncert Życzeń. Każdy mógł wybrać utwór i posłuchać go razem z kolegami. Umiemy się różnić. Doceniamy, że przyjemność sprawiają nam różne dźwięki.

WALENTYNKI
Uczniowie klas I-III podczas lekcji języka angielskiego świętowali Walentynki. Dzieci uczyły się słownictwa związanego z wyrażaniem uczuć oraz tworzyły walentynkowe kartki. Największe emocje wzbudziła jednak walentynkowa gra „You stole my heart”.

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KOTA
17 lutego to Międzynarodowy Dzień Kota. Ministerstwo Kultury i Sztuki, doceniając te niezwykłe zwierzaki (jakże obecne w szeroko rozumianej kulturze!), postanowiło zaakcentować to święto. Uczniowie klas I-III mieli szansę zmierzyć się z quizem wiedzy o kotach, zapoznać się z kocią mową ciała, a także obejrzeć wybrane dzieła malarskie w kociej odsłonie. Uczniowie klas starszych zostali zaproszeni do konkursu na pracę plastyczną z motywem kota. Miauuu!

BAJKA ZAMIAST LEKCJI
Klasa IVc uczestniczyła w zajęciach w Muzeum Łazienki Królewskie pt. „Bajka zamiast lekcji”. Czwartoklasiści przenieśli się na moment do świata bajek i mitów, których bohaterowie uosabiają ludzkie wady i zalety. Wykorzystując techniki dramowe, uczniowie wcielili się w role zwierząt, by poznać kierujące nimi emocje i motywacje. Zajęcia były też okazją do poznania sylwetki księcia polskich poetów, Ignacego Krasickiego.

JAK PIĘKNIE SIĘ RÓŻNIĆ
Uczniowie IVb i Vc wzięli udział w lekcji zorganizowanej przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, podczas której dowiedzieli się, co to jest dyskryminacja i dlaczego ważne jest, żeby jej przeciwdziałać. Uczestnicy mieli okazję utwierdzić się w przekonaniu, że różnice mogą być bogactwem, z którego grupa czerpie.

MOJA WOJENNA SIOSTRA
Klasa Va uczestniczyła z kolei w zajęciach pt. ,,Moja wojenna siostra”. Warsztaty w POLINIE zostały oparte na opowieści Florka – polskiego chłopca, który został obarczony wielkim sekretem. Zachowanie sekretu oznaczało ocalenie dla żydowskiej dziewczynki. Odkrywając wojenną opowieść napisaną z perspektywy dziesięciolatka, uczniowie i uczennice zostali wprowadzeni w łagodny i dostosowany do wieku sposób w historię II wojny światowej.

OD ZIUKA DO JÓZEFA
Klasa IVc odwiedziła też wirtualnie Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, gdzie poznała komiksową opowieść o Józefie Piłsudskim. Uczestnicy zajęć dowiedzieli się, co to jest komiks historyczny oraz jakich błędów należy unikać przy jego tworzeniu komiksów. Uczyli się też projektować planszę komiksową tak, aby była ona czytelna dla odbiorcy. Poznali także historię małego Ziuka, który wyrósł na jednego z najważniejszych polskich bohaterów.

TAJNIKI KOSMOSU
W klasach drugich trwają odlotowo-kosmiczne zajęcia. Młodzi badacze poznają tajniki kosmosu, utrwalają nazwy planet. Oglądali też lądowanie łazika na Marsie. Aktualnie klasy pracują nad projektami przestrzennymi.

DOŚWIADCZENIA
Uczniowie klasy IIIa, w ramach przygotowań do konkursu przyrodniczego „Świetlik” przeprowadzili w klasie kilka doświadczeń. Samodzielnie gromadzili potrzebne akcesoria i omawiali sposób prezentacji doświadczenia. Dowiedzieli się, jak pomóc lodówce w ograniczeniu zużycia energii, czym jest solanka i w jakiej temperaturze zamarza, a także czym są mgła i chmury. Uczniowie wyjaśniali też, jaka właściwość struktury papieru wpływa na wchłanianie wody. Teraz życzymy wszystkim powodzenia podczas konkursu, który odbędzie się 9 marca.

POLSKIE WYNALAZKI
Uczniowie klasy IIIb w lutym przygotowali prezentacje o polskich wynalazkach XIX i XX wieku. Trzecioklasiści dowiedzieli się, kto wynalazł paprykarz szczeciński, trylinkę, semafor, niebieskie światło lasera, wykrywacz min, kamizelkę kuloodporną, wycieraczki samochodowe czy spinacz biurowy, tak często przez nas używany.

ZJAWISKA POGODOWE
W lutym na lekcjach angielskiego klasy drugie uczyły się opisywać zjawiska pogodowe, nazywać miesiące, mówić o ubraniach i czynnościach charakterystycznych dla różnych pór roku. Podsumowaniem pracy był projekt plastyczno-językowy grupujący poznane słownictwo i zwroty.

POCHWAŁA GEOMETRII
W lutym na matematyce klasy 5a i 5b spróbowały swoich sił w reklamie. Projektanci w grupach tworzyli plakaty reklamowe dotyczące sprzedaży poszczególnych czworokątów: kwadratów, prostokątów, równoległoboków, rombów i trapezów. Uczniowie stworzyli piękne postery i hasła np: ,, Trapezy w bezy” czy ,,Romb na ząb”. Z kolei klasa IVc uczyła się posługiwać cyrklem. W efekcie powstało kilka fraktali.

W ŚWIECIE NARNII
Piękna zimowa pogoda towarzyszyła czwartoklasistom na lekcjach o „Opowieściach z Narnii”. A teraz dzięki słońcu i topniejącym śniegom wiadomo, że czary Białej Czarownicy tracą swą moc. W IVa powstały przepiękne mapy wymyślonej przez C.S. Lewisa krainy z zaznaczonymi wszystkimi trasami bohaterów. Praca wymagała od uczniów rewelacyjnej znajomości tekstu.

Klasa IVb wcieliła się natomiast w role fotografów. Uczniowie przygotowali wspaniałe zdjęcia mogące ilustrować kolejne wydanie powieści „Lew, czarownica i stara szafa”. Czwartoklasiście przygotowali też pudełka pełne przedmiotów związanych z lekturą. Na koniec, pracując w grupach, opracowali wpisy nt. Narnii do Wielkiej Encyklopedii Odległych Krain.

ORGANY ŚCIAGANIA NA TROPIE HERMANA DUBIOSA
Klasa Va, w ramach omawiania lektury pt. „Skarb Troi”, odbyła podróż w czasie. Wraz z bohaterami książki uczniowie przenieśli się do Turcji do roku 1873. Piątoklasiści wcielili się w role przedstawicieli XIX-wiecznego wymiaru sprawiedliwości: detektywów, prokuratorów oraz policyjnych psychologów. Ich zadaniem było odszukanie Hermana Dubiosa, który skradł skarb Priama – kosztowności odkryte przez archeologa Henryka Schliemanna. Na szczęście klasa spisała się doskonale i złodziej został postawiony przed sądem.

JAK ZARZĄDZAĆ CZASEM?
Co wspólnego ma walizka z czasem? Jak sprawić, by nie stresować się natłokiem zadań i mieć więcej chwil na swoje przyjemności i realizację zainteresowań? Na te pytania próbowali odpowiedzieć uczniowie klasy IVb, którzy podczas lekcji wychowawczej uczyli się zarządzać czasem. Czwartoklasiści poznali matrycę priorytetów Eisenhowera i próbowali wykorzystać ją w praktyce. Narzędzie ułatwia uporządkowanie swoich spraw i rozjaśnia, co tak naprawdę ma dla nas największe znaczenie.