- Bednarska Szkoła Podstawowa - https://kawalerii.edu.pl/www -

Kwiecień

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KSIĄŻKI DLA DZIECI
2 kwietnia obchodziliśmy święto książek. Z tej okazji odczytaliśmy list do dzieci całego świata przygotowany przez słoweńską sekcję IBBY. Ten dzień był też dla nas okazją do rozmowy o ulubionych lekturach. Chętni uczniowie z Vc przygotowali nagrania, w których opowiadają o ukochanych książkach oraz wyjaśniają, czym jest dla nich czytanie.

ŚWIĘTA WIELKANOCNE
Tegoroczna Wielkanoc była nietypowa. Większość z nas spędziła święta w domu, często bez dziadków i przyjaciół. Mimo to nie zrezygnowaliśmy ze świątecznych tradycji, zwłaszcza kulinarnych. Uczniowie klasy IVa, w ramach lekcji języka polskiego, przygotowali przepisy na swoje ulubione świąteczne dania. Złożyły się one na autorską książkę kucharską (kliknij tutaj [1]).

Z kolei trzecioklasiści z IIIb, z okazji Wielkanocy, zabawili się w projektantów świątecznych stołów. Każde dziecko stworzyło swoje własne wielkanocne nakrycie, zwracając szczególną uwagę na zasady ułożenia sztućców i talerzy.

Efektem świątecznych działań klasy IIa jest wirtualna tablica. Dzieci zgromadziły na niej ciekawe filmy, fotografie oraz opisy tego, co najbardziej kojarzy się im z Wielkanocą. Pojawiły się tu zdjęcia palemek, baranków, wykonanych najróżniejszymi technikami pisanek, kraszanek, a nawet stroików kwiatowych. Interaktywne odnośniki prowadziły do gier i zabaw.

Piątoklasiści (Vc) wybrali się natomiast na wirtualną wycieczkę do Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu, dzięki czemu dowiedzieli się, jak wyglądało świętowanie na ludowo. Poznali także zwyczaje wielkanocne praktykowane w innych regionach Polski.

DZIEŃ ZIEMI
W kwietniu nie mogło też zabraknąć rozmów o ekologii. Z okazji Dnia Ziemi na lekcjach języka angielskiego uczniowie klas IV i V oglądali filmy dokumentalne Nat Geo z Davidem Attenborough, a potem rozmawiali o sposobach ochrony przyrody. Czwartoklasiści z IVa wykonali ciekawe prace plastyczne związane z poruszanymi problemami.

Z kolei na lekcjach w klasie IIIa głównymi bohaterami były drzewa. Uczniowie poznali wiele ciekawostek. Dowiedzieli się, że jedno drzewo w ciągu 10 lat wytwarza tyle tlenu, ile potrzeba człowiekowi na 20 lat życia. Niektórych zdziwiła informacja, że drzewa również nawilżają powietrze. Aby się o tym przekonać uczestnicy zajęć przeprowadzili doświadczenie ,,Czy rośliny się pocą?’’. Dzieci obserwowały, co się stanie z rośliną włożoną do słoika, na dnie którego jest woda pod warstwą oleju. Słoik został zakręcony i postawiony na słońcu. Po kilku godzinach ścianki słoika od wewnątrz pokryła para wodna, która wyparowała z liści. W ten sposób trzecioklasiści poznali proces transpiracji oraz dowiedzieli się, jaki ma on wpływ na temperaturę w mieście, w którym rośnie dużo drzew. Chrońmy drzewa!

WARSZTATY W MUZEUM NARODOWYM
21 kwietnia uczniowie Va uczestniczyli w lekcji muzealnej online w Muzeum Narodowym. Podczas zajęć dowiedzieli się, jak odczytać w obrazach ukryte opowieści. Odkrywając tajemnice dzieł sztuki, poznali również tradycyjne gatunki malarskie, takie jak portret, pejzaż czy martwa natura.

BOHATEROWIE NIESTWORZONYCH ŚWIATÓW
24 kwietnia klasa IVb wzięła udział w wirtualnym spotkaniu z edukatorami Zachęty w ramach wystawy „Co dwie sztuki to nie jedna”. Projekt został zrealizowany przez artystów i ich dzieci. Jedną z twórczyń wystawy była uczennica IVb Julka Kowalska, która wspólnie ze swoją ciocią wykonała ceramiczną rzeźbę. Młodzież uczestniczyła w warsztatach pt. „Bohaterowie niestworzonych światów”. Razem z przewodnikiem uczniowie oglądali tkaninę zaprojektowaną przez Monikę Drożyńską i jej syna Tymona pt. „Stworzenie świata”. Było to inspiracją do wymyślenia własnych postaci, które uczestnicy zajęć rysowali później na kartkach. Skończone dzieła przyłożyli do kamery. Na ekranie, w formie mozaiki, ukazała się nowa wersja „Stworzenia świata”.

JAK PIĘKNIE SIĘ RÓŻNIĆ!
23 i 24 kwietnia klasy Ia, Ib i IIa wzięły udział w warsztatach zorganizowanych przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Były one dużym przeżyciem, gdyż odbyły się w wersji online. Głównym tematem zajęć była różnorodność. Nauczyliśmy się, że dzięki różnicom wspólnie możemy więcej osiągnąć. Prowadzące poruszyły również tematy komunikacji i tolerancji. Niektóre dzieci, na podstawie zajęć, stworzyły własne komiksy.

NIESAMOWITE PRZYGODY 11. SKARPETKI
Klasa IIb zainspirowana książką Justyny Bednarek pt. „Niesamowite przygody 10 skarpetek” postanowiła wymyślić i opisać przygody 11. skarpetki. Każde z dzieci napisało własną, niezwykłą historię. Według niektórych 11. skarpetka została saperem, według innych mistrzem olimpijskim, a zdaniem jeszcze innych pogromcą smoków. Wszystkie prace można obejrzeć tutaj [2].

BOHATEROWIE MYDLANYCH BANIEK
Uczniowie Ia, po przeczytaniu tekstów z podręcznika, wykonali samodzielnie bańki mydlane, a następnie napisali bajki o wymyślonych postaciach, które dostrzegli w środku . Zabawa była fantastyczna, a efekty pracy młodych bajkopisarzy cudowne!

WSPÓLNE OPOWIADANIE
Oskar, jak zwykle, bawił się w grocie nad brzegiem oceanu. Chociaż mieszkał z rodzicami na tym wybrzeżu od lat, mama często denerwowała się na niego, ze bawi się właśnie tam. Co chwilę wkładał rękę do kieszeni sprawdzając czy szklana kulka, którą dostał od wujka Marcina wciąż tam jest. Czasami wyjmował ją też i patrzył jak mieni się w promieniach słońca. Nagle, gdy był już w grocie, potknął się o nieznany przedmiot. Nie był to jednak kamień. Kulka wyleciała mu z kieszeni i potoczyła się w kierunku wąskiej szczeliny…
Jeżeli jesteście ciekawi, co wydarzyło się dalej, zapytajcie o to klasę IIa. Przez cały kwiecień poszczególni uczniowie dopisywali kolejne fragmenty opowiadania, a potem prezentowali je na spotkaniach zoom. Choć nie możemy pobyć ze sobą w szkole, udaje nam się stworzyć coś wspólnego!

DOBRA INSTRUKCJA TO PODSTAWA!
Uczniowie klas Va i Vc w ramach lekcji polskiego wprawiali się w pisaniu instrukcji. Krok po kroku wyjaśniali, jak wykonać maskę, wejść po schodach, zasnąć, a nawet, jak urządzić urodziny podczas kwarantanny. Niektóre instrukcje okazały się bardzo oryginalne.

PASKI HISTORYCZNE
Nie wiadomo, kim w przyszłości będą chcieli zostać nasi uczniowie… Dlatego piątoklasiści na historii ćwiczyli tworzenie telewizyjnych pasków, relacjonując przyjęcie chrztu przez Mieszka I. Młodzież miała wiele pomysłów.

WIZYTÓWKI PANA KLEKSA
Bez dobrej, czytelnej wizytówki ani rusz! Uczniowie IVa wcielili się w grafików i w ramach omawiania lektury pt. „Akademia Pana Kleksa” zaprojektowali karty wizytowe dla dyrektora wyjątkowej szkoły mieszczącej się przy ul. Czekoladowej. Powstało wiele ciekawych wizytówek, które z pewnością spodobałyby się Ambrożemu Kleksowi.

Z TECHNIKĄ ZA PAN BRAT
W kwietniu nie zabrakło też okazji do wykonania prac technicznych. Czwartoklasiści tworzyli kolorowe modele przestrzenne pojazdów, a piątoklasiści ćwiczyli pismo techniczne oraz szukali nowych zastosowań plastiku. Prace młodych twórców okazały się bardzo kreatywne.

Z INSPIRACJI SZTUKĄ MAPPINGU
Uczniowie IVa, w ramach lekcji etyki, stworzyli modele 3D na dowolny temat inspirowane współczesną sztuką mappingu. Projektując skomplikowane makiety, młodzi twórcy musieli się zmierzyć z różnymi problemami: technicznymi (aby konstrukcja się nie zawaliła) i artystycznymi (dobór kolorów, rozmieszczenie elementów). W efekcie powstały wspaniałe dżungle, lasy z domkami na drzewie, wsie czy podwodny świat. Niektórzy projektanci dodali efekty specjalne, jak ruchome elementy czy dźwięk.

MUZYKOWANIE
Nasi uczniowie po raz kolejny udowodnili, że są muzykalni i pomysłowi. W ramach lekcji muzyki projektowali i budowali modele instrumentów. Klasy IV robiły instrumenty perkusyjne, a klasy V strunowe. Chętni uczniowie dodatkowo nagrali filmiki dokumentujące grę na instrumencie, śpiew lub taniec. Zadanie to spotkało się z wielkim entuzjazmem ze strony młodzieży.

REKORD ŚWIATA WF
22 kwietnia o godzinie 14:30 uczniowie i nauczyciele z różnych krajów świata przez 30 minut uczestniczyli we wspólnym treningu! Tę wyjątkową lekcję WF poprowadziła po angielsku pani Julita Ilczyszyn, nauczycielka WFu z podwarszawskiej szkoły w Józefosławiu. Twórcą i głównym organizatorem akcji ustanowienia Rekordu Świata w WFie online jest Fundacja V4SPORT. Gratulujemy wszystkim, którzy przyczynili się do pobicia rekordu!