Drukuj Drukuj

O WESOŁEJ I TANECZNEJ MUZYCE NOWEGO ORLEANU
2 grudnia uczniowie klas I-III wysłuchali koncertu zespołu Vistula River Brass Band. Czterej muzycy porwali publiczność grą na trąbce, banjo, tubie, kontrabasie i perkusji. Koncert był okazją do poznania muzyki jazzowej, która narodziła się około 120 lat temu w amerykańskim portowym mieście Nowy Orlean. Jest ona bardzo rytmiczna, emocjonalna, radosna i zachęcająca do tańca. Oprócz utworów jazzowych artyści zaśpiewali również najpopularniejsze kolędy.

W FABRYCE BOMBEK
Na początku miesiąca drugoklasiści wybrali się do fabryki bombek. Uczniowie poznali historię świątecznych ozdób oraz techniki formowania, dmuchania, lakierowania i srebrzenia szkła. Dzieci miały też okazję udekorować swoje własne bombki. Użyły do tego kolorowych farb i brokatów. To był dzień pełen wrażeń!

BEDNARSKA AKCJA CHARYTATYWNA
6 grudnia Ministrowie Spraw Zagranicznych zaprezentowali społeczności szkolnej sześć organizacji pozarządowych, które ich zdaniem warto wesprzeć: Fundację Czerwone Noski, Siepomaga, Ratuj Pszczoły, Pandas International, Rak’n’Roll oraz Fundację Azylu Pod Psim Aniołem. W wyniku głosowania wybraliśmy dwie organizacje, którym przekazaliśmy pieniądze zebrane podczas szkolnego kiermaszu (5807,64 zł). Trafiły one (po połowie) do Fundacji Siepomaga oraz do Fundacji Azylu Pod Psim Aniołem. Serdecznie dziękujemy ministrom za przygotowanie akcji, twórcom rękodzieła na kiermasz oraz kupującym!

EKIPA ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA
Tego samego dnia odwiedzili nas uczniowie z I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego „Bednarska”. Goście opowiedzieli o idei akcji „Ekipa Świętego Mikołaja”, w której nasza szkoła uczestnicy od lat. Po spotkaniu nasi uczniowie zapakowali paczki świąteczne dla dzieci, do których Mikołaj nie zawsze dociera. Wielkie brawa dla wszystkich, którzy wsparli tę akcję.

KIERMASZ ŚWIĄTECZNY
Po południu w szkolnej świetlicy odbył się kiermasz, podczas którego dzieci i młodzież sprzedawali świąteczne upominki, które wcześniej własnoręcznie przygotowali na lekcjach. Na kupujących czekały kartki bożonarodzeniowe, choinkowe ozdoby, świeczniki, śnieżne kule, szkatułki, kolczyki i inne piękne przedmioty. Było radośnie, serdecznie i świątecznie!

SZLACHETNA PACZKA
Uczniowie klas Ia i IIb oraz ich Rodzice przyłączyli się do ogólnopolskiej akcji Szlachetna Paczka. Dzięki ich hojności Wybrana Rodzina, oprócz pięknie zapakowanych prezentów, otrzymała 2 tony węgla. Oby nigdy nie brakowało ciepła w naszych domach i sercach!

PROJEKT „NA TROPIE MITÓW”
W grudniu, na lekcjach języka polskiego, uczniowie klasy Vc realizowali projekt mitologiczny. 6 grup złożonych z wnikliwych badaczy analizowało znane obrazy mistrzów przedstawiające sceny z mitów greckich. Zadaniem każdej z grup było poznanie różnych wersji mitów, zebranie informacji o dziełach i ich twórcach, a następnie przygotowanie eksperckich wykładów, które zostały nagrane w postaci filmików. Ostatnim etapem projektu było przygotowanie żywych obrazów. Uczniowie przebrani w kostiumy oraz wyposażeni w rekwizyty, wcielili się w mitologicznych bohaterów, m.in. w hesperydy strzegące złotych jabłek Hery. Nie zabrakło też Orfeusza i Eurydyki, która na zawsze musiała opuścić męża, ani Jazona i Medei.

EKSPERCI O SZTUCE
By poznać tajniki malarstwa mitologicznego, młodzież Z Vc wybrała się na zajęcia do Muzeum Narodowego. Piątoklasiści bez trudu rozpoznali na obrazach greckich bogów, boginie, tytanów i herosów. Lekcja była też okazją do poznania nowych związków frazeologicznych, takich jak amory, bachanalia czy marsowe oblicze.

CZY UŁAMKI CHODZĄ DO SZKOŁY?
Uczniowie klasy Vb wzięli natomiast udział w projekcie polonistyczno-matematycznym dotyczącym ułamków. Pięć zespołów detektywów badało: Czy można znaleźć ułamki wśród uczniów i nauczycieli? Czy są na zegarze i w kalendarzu szkolnym? Gdzie schowały się ułamki w stołówce? Gdzie w świetlicy? Jak podróżują ułamki do szkoły?  Na przeprowadzenie analiz i zanotowanie wniosków badacze mieli 2 tygodnie. Dodatkowo, na lekcjach języka polskiego, uczniowie pisali bajki, których bohaterami były ułamki. Opowiadania poszczególnych grup miały wyjaśniać działania na ułamkach: dodawanie, odejmowanie, mnożenie czy dzielenie. W ramach projektu detektywom udało się wyśledzić, jaka część uczniów mówi w stołówce „dziękuję” po otrzymaniu posiłku, jaka część nauczycieli jeździ do pracy komunikacją miejską, jaka część uczniów mierzy więcej niż 1,50 cm oraz wiele innych faktów. Ułamki zostały oswojone!

SPOTKANIE Z KULTURĄ PERU
Piątoklasiści wzięli też udział w warsztatach w języku hiszpańskim, podczas których wybrali się w niezwykłą podróż do Ameryki Łacińskiej. Ich przewodnikiem po Peru był pan Ronal Quispe, który opowiedział młodzieży o geografii i kulturze tego kraju oraz o jego mieszkańcach. Podczas zajęć nie mogło zabraknąć ciekawostek, pokazu zdjęć oraz ciekawych zadań i quizów.

PO WARSZAWIE PIESZO I NA KÓŁKACH
Klasy IIa i IIIa wzięły udział w pilotażowym programie „Po Warszawie pieszo i na kółkach”, którego celem jest promowanie zrównoważonej mobilności w mieście. Uczniowie odwiedzili zajezdnię autobusową Stalowa. Wizyta była okazją do poznania historii komunikacji publicznej w Warszawie oraz rozmów na temat systemu komunikacji zbiorowej w mieście. Pobyt w zajezdni okazał się bardzo ciekawy.

TOLERANCJA SPRZYJA SZTUCE
Klasa IIIb uczestniczyła w warsztatach artystycznych zorganizowanych w ramach projektu „Kocham Warszawę” realizowanego przez Fundację na rzecz Centrum Wielokulturowego w Warszawie. Spotkanie poprowadzili Mamadou Diouf i Dariusz Paczkowski. Zajęciom towarzyszyła dyskusja o tolerancji. Każde dziecko wykonało swoje logo i ozdobiło nim torbę.

W ŚWIECIE NOWYCH TECHNOLOGII
17 grudnia klasa IIIa wybrała się do Centralnego Domu Technologii. To inicjatywa, która ma przybliżyć dzieciom, młodzieży oraz dorosłym nowe trendy oraz pionierskie i innowacyjne rozwiązania. CDT popularyzuje metodykę STEAM (od ang. słów Science, Technology, Engineering, the Arts, Mathematics), czyli nurt w edukacji rozwijający interdyscyplinarne kompetencje w dziedzinach: nauki ścisłe, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka. Trzecioklasiści uczestniczyli w zajęciach pt. „Zakodowany świat przyrody”, w ramach których poszukiwali rozwiązań mogących poprawić stan środowiska naturalnego.

BUDUJEMY SOBIE OSIEDLE
Uczniowie klas IVc i Va wzięli udział w warsztatach zorganizowanych na wystawie „Tożsamość. Sto lat polskiej architektury” w BUWie. Podczas zajęć młodzież dowiedziała się, jakie były plany odbudowy stolicy po wojnie i kto był ich pomysłodawcą. Na koniec uczestnicy wykonali papierowe modele Pałacu Kultury i Nauki.

W KRAINIE ILUZJI
Piątoklasiści z Vb odwiedzili Cosmos Muzeum. To miejsce przepełnione iluzją. Każde z wielu pokoi wywołuje inne złudzenie optyczne. Młodzież doskonale bawiła się w Tunelu Luster, z którego trudno się było wydostać. Ciekawy okazał się też Pokój Amesa, czyli pomieszczenie, w którym po wejściu dwóch osób, jedna wydaje się być wysoka, a druga – niska. Było super!

KONCERT KOLĘD
Tuż przed świętami wspólnie śpiewaliśmy kolędy i piosenki świąteczne. W czwartek kolędowali uczniowie klas I-III, którzy zaprezentowali polską kolędę „Przybieżeli do Betlejem” oraz utwory pt. „We wish you a Merry Christmas” oraz „Snow, snow, snow”. Podczas koncertu wystąpił też zespół wokalny Pani Marceliny Sokół oraz zespół musicalowy Pani Oli Olszewskiej. W piątek kolędy zaśpiewali uczniowie klas starszych. Młodzież wykonała utwory po polsku, angielsku i hiszpańsku ćwiczone wcześniej z nauczycielkami. Czuliśmy magię Świąt!

PIERNICZKOWANIE
20 grudnia nie było tradycyjnych lekcji. Cieszyliśmy się atmosferą świątecznych spotkań, na które zaprosiliśmy również rodziców. Wspólnie ozdabialiśmy upieczone w domach pierniczki, śpiewaliśmy kolędy, składaliśmy sobie życzenia i wręczaliśmy świąteczne upominki. Po południu graliśmy w gry planszowe i dobrze się bawiliśmy.