Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży

3 października uczniowie klas VI wybrali się do Teatru Powszechnego na spektakl pt. „Nina i Paul” w reżyserii Jerzego Moszkowskiego. Przedstawienie zostało przygotowane przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu i wystawione w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży. Bohaterami sztuki jest para wczesnych nastolatków, pomiędzy którymi rodzi się pierwsza miłość. Spektakl podejmuje temat przyjaźni i otwartości. Uczy, że warto być szczerym wobec kogoś, na kim nam zależy. Po przedstawieniu szóstoklasiści wzięli udział w spotkaniu z reżyserem oraz aktorami, podczas którego mieli okazję zadać pytania dotyczące pomysłu reżysera na sztukę, gry aktorskiej oraz scenografii. 

Z wizytą u króla jegomości

4 października drugoklasiści poszli do Zamku Królewskiego na zajęcia muzealne pod hasłem „Z wizytą u króla jegomości”. Wędrówka po wybranych salach była okazją do rozmowy o życiu codziennym i przywilejach władzy królów polskich. Dzieci poznały życie dworskie i funkcję ceremoniału, rozmawiały o różnych rodzajach wizyt (audiencja, wizyta prywatna). 

Tropiciele i Odkrywcy w teatrze Buffo

Na początku października trzecioklasiści wybrali się do teatru Buffo na musical pt. „Piotruś Pan”. Do teatru autobusem pojechały dwie klasy: Tropiciele z III b i Odkrywcy z III a. „Piotruś Pan” to opowieść o chłopcu, który nie chciał dorosnąć. Bohaterami musicalu, oprócz Piotrusia, byli Kapitan Hak, Wendy, Jaś i Miś. W przedstawieniu głównymi aktorami były dzieci. Poza nimi ważną rolę pełnili aktorzy grający Indian. Trzymając pochodnie i dzidy, chodzili między widzami, przez co wprowadzali niezwykły nastrój. Duże wrażenie wywarli też na widzach mali aktorzy latający nad sceną. Bardzo podobała mi się muzyka (kompozytor – Janusz Stokłosa). Wszystkie dzieci świetnie śpiewały. Musical autorstwa Jeremiego Przybory i w reżyserii Janusza Józefowicza wszystkim się podobał. To była bardzo udana wycieczka. 

(Maks Smuga, III b)

5 października nasza klasa była w teatrze Buffo na spektaklu ,,Piotruś Pan”. To był musical. Sztuka trwała około dwie godziny. Nie była nudna i na scenie dużo się działo. Głównymi bohaterami byli Piotruś i Wendy. Pozostałe osoby to Miś, Jaś, mama, tata, zagubieni chłopcy, kapitan Huck, piraci i Indianie. W spektaklu grał też prawdziwy piesek! Nazywał się Nana. Na scenie była platforma, która się kręciła i wyglądała jak prawdziwa. Widziałam, że były na niej palmy! To przedstawienie było ciekawe, realistyczne i wesołe. Był to najpiękniejszy spektakl, jaki widziałam w życiu. Zachwycałam się nim przez cały tydzień. Chętnie obejrzałabym go jeszcze raz.

(Jowita Gregorczyk, III a)

Spotkanie Samorządu Uczniowskiego

6 października odbyło się pierwsze w tym roku szkolnym zebranie Samorządu Uczniowskiego. Wzięli w nim udział przewodniczący klas IV-VI.  Podczas spotkania uczniów z udziałem Pani Dyrektor i wybranych nauczycieli odbyła się dyskusja na temat funkcjonowania szkolnych ministerstw. Zebranie okazało się bardzo owocne. Uczniowie samodzielnie opracowali zasady i cele pracy ministerstw. Ustalili też, że 20 października odbędą się klasowe wybory ministrów. 

Kuchning dla Kuby

10 października w naszej szkole odbyła się akcja charytatywna pod hasłem „Kuchning dla Kuby” zorganizowana przez uczniów klas szóstych przy pomocy ich Rodziców. Szkolna sprzedaż domowych smakołyków miała na celu wsparcie chorego chłopca, którego czeka poważna operacja i długie leczenie. 

Przygotowania do akcji trwały kilka tygodni. Szóstoklasiści samodzielnie podzielili się zadaniami – tworzyli plakaty, skarbonki, zadbali o nagłośnienie akcji. Potem przyszedł czas na pieczenie, smażenie, ubijanie, gotowanie, przekładanie, mrożenie, smarowanie, nadziewanie, zawijanie… i wreszcie 10 października cała społeczność szkolna miała możliwość skosztować przygotowane słodkości. A wybór nie był łatwy: szarlotka, rogaliki, bezy, sernik, ciasteczka, brownie, sałatka, tarta, marchwiaki i inne przysmaki… Prawdziwą furorę zrobiły: wata cukrowa (wydano 150 sztuk białego puchu), naleśniki, świeżo wyciskany sok pomarańczowy  oraz aromatyczna kawa. Kto próbował oprzeć się zapachom i kolorom (bo dba o linię), ten został pokonany przez mistrzów kelnerowania i zachęty, którzy z niebywałą gracją, w białych fartuszkach i rękawiczkach usługiwali nawet najbardziej wymagającym gościom. 

Dzięki hojnym darczyńcom skarbonki wypełniły się po brzegi. Ku naszej wielkiej radości uzbieraliśmy 9687 zł!  Z całego serca dziękujemy i razem trzymamy kciuki za Kubę!

Tańce rewii i musicalu

11 października uczniowie klas I-III wzięli udział w kolejnym z serii szkolnych koncertów przybliżających dzieciom świat muzyki. Tym razem tematem przewodnim spotkania były rewie i musicale. Na zaimprowizowanej scenie wystąpiło troje artystów, którzy zatańczyli do muzyki z najpopularniejszych światowych musicali, między innymi takich jak: ”Kabaret”, „Grease”, „Footloose”, „Mamma Mia”. Tańce były poprzedzone krótkim wstępem wprowadzającym uczniów w fabułę każdego utworu.

Projekt „Bezpiecznie tu i tam”

W październiku rozpoczęliśmy realizację szkolnego projektu „Bezpieczeństwo w sieci”, który łączy się z konkursem fundacji Orange „Bezpiecznie Tu i Tam”. Projekt skierowany jest do uczniów, rodziców i nauczycieli i ma na celu przygotowanie najmłodszych do odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z internetu i nowych mediów. W ramach projektu planujemy wiele działań edukacyjnych, m.in. warsztaty i konkursy. W październiku zadaniem uczniów było przystąpienie do „Rywalizacji na słowa” i przygotowanie prac pisemnych tematycznie związanych z internetem. 

Spotkanie z historią w Muzeum Powstania Warszawskiego

12 października uczniowie z klasy VI a wzięli udział w lekcji muzealnej pt. „Harcerska poczta polowa”. Podczas zajęć dowiedzieli się, czym było tajne harcerstwo i jak funkcjonowało w czasie okupacji. Główna część lekcji poświęcona była działalności Harcerskiej Poczty Polowej w czasie Powstania. Młodzież poznała zasady jej funkcjonowania oraz reguły powstańczej korespondencji. Uczestnicy zajęć zapoznali się także z kopiami oryginalnych listów z Powstania.

Dzień Edukacji Narodowej

14 października świętowaliśmy Dzień Edukacji Narodowej. Rano w naszej szkole odbyła się uroczystość pasowania pierwszoklasistów na uczniów, którzy stali się pełnoprawnymi członkami społeczności szkolnej. 

Po południu wzięliśmy udział w apelu, podczas którego rozmawialiśmy o tym, czym jest edukacja. Uczniowie  z klasy VI a zaprezentowali przygotowany przez siebie filmik o roli nauki i szkoły oraz opowiedzieli o historii edukacji w Polsce.  W drugiej części spotkania obejrzeliśmy prezentacje na temat szkoły w różnych zakątkach świata, m.in. w Afryce, w Syrii, Afganistanie czy Indiach. Dowiedzieliśmy się, że są miejsca, w których dzieci marzą o tym, by chodzić do szkoły, ale z różnych względów mają ograniczony dostęp do nauki.

Dzień Solidarności z Uchodźcami

Nasza szkoła, jak co roku, aktywnie obchodziła przypadający 15 października Dzień Solidarności z Uchodźcami. Z tej okazji uczniowie wzięli udział w szeregu spotkań, warsztatów i pokazów filmowych propagujących otwartość, tolerancję, współpracę i solidarność międzynarodową. 

14 października uczniowie uczestniczyli w spotkaniu z pisarzem i eseistą Jarosławem Mikołajewskim, człowiekiem, który widział świat uchodźców naprawdę z bliska. Autor  opowiadał o przypływających do Europy zza morza łodziach pełnych ludzi szukających lepszego świata do życia. Uczniowie wysłuchali historii powstania książki „Wędrówka Nabu”, którą wspólnie z nauczycielami czytali w tygodniu poprzedzającym spotkanie. 

Spotkanie z pisarzem 

W piątek 14 października do naszej szkoły przyjechał znany pisarz – Jarosław Mikołajewski. Spotkanie rozpoczęło się od omówienia inspiracji do napisania książki pt. „Wędrówka Nabu”. Okazało się, że ta historia jest oparta na faktach. Kupiłam „Wędrówkę Nabu” na spotkaniu i dostałam autograf od pana Jarosława. To wydarzenie było bardzo ciekawe i  interesujące. Przeczytałam „Wędrówkę Nabu” niemalże jednym tchem i omal się nie rozpłakałam, bo była o uchodźcach.

Jowita Gregorczyk, III a

Bajki londyńskie

18 października uczniowie klas pierwszych mieli okazję obejrzeć teatrzyk angielski pt. „Bajki londyńskie”. Przedstawienie zawierało elementy historii i kultury Wielkiej Brytanii, a w szczególności Londynu. Dzieci wraz z aktorami odbyły niezwykłą podróż do pałacu królowej. Obserwowały też pracę Sherlocka Holmesa i dowiedziały się, jak legendarny Artur został królem. Młodzi widzowie aktywnie uczestniczyli w opowiadaniu historyjek oraz śpiewali piosenki.

Archeologiczna przygoda w Faras

19 października czwartoklasiści poszli do Muzeum Narodowego. Uczestnicy warsztatów muzealnych odbyli nietypową wyprawę śladami profesora Kazimierza Michałowskiego, wybitnego polskiego archeologa. Na krótką chwilę przenieśli się do Faras, gdzie w piaskach pustyni profesor odkrył… katedrę. Lekcja muzealna była okazją do tego, by dowiedzieć się, jak wyglądały wykopaliska, jakich narzędzi używali archeolodzy i dlaczego wyprawa profesora była także misją ratunkową. Zajęcia okazały się bardzo ciekawe. 

W Muzeum Ziemi

Piątoklasiści wybrali się w październiku do Muzeum Ziemi w Warszawie na lekcję pt. „Skały i minerały”. Podczas zajęć uczniowie obejrzeli bogatą kolekcję najróżniejszych skał i minerałów oraz poznali ich genezę. Dowiedzieli się także, jak powstają poszczególne skały, do czego są wykorzystywane i jakie cechy wpływają na możliwość ich zastosowania w poszczególnych dziedzinach. W części mineralogicznej uczestnicy dokonywali pomiaru twardości minerałów według skali Mohsa.

Bajki podróżne

Pod koniec października uczniowie klas II obejrzeli teatrzyk angielski pod tytułem „Bajki podróżne”. Wspólnie z bohaterami przenosili się z kontynentu na kontynent. Dzieci przeżywały przygody z chińskim smokiem, lwem oraz z piratami i Indianami. W opaskach z piórkiem wykonywały nidziański taniec. Żeglowały po morzach i przemierzały lądy różnymi środkami transportu.

Wypożyczalnie snów

Na lekcjach języka polskiego uczniowie czwartych klas spotkali się w październiku z „Bardzo Fajnym Gigantem” Roalda Dahla. W obu klasach powstały Wypożyczalnie Snów. W słoikach stanęły zamknięte przez czwartoklasistów przyjemne sny – migotki, szumobaje złociste, brzęczydzwonki oraz prawdziwe koszmary senne – dołkochandry, korciśpiochy, judziśpiki.  Przypuszczamy, że po przeczytaniu niektórych tekstów „Śniło mi się, że…” wiele osób będzie miało kłopoty z zaśnięciem w najbliższym czasie. Zatem spokojnych snów wszystkim życzą klasy IV a i IV b.